Pyrenéerna och lite till 2012

Då tar vi nya tag

Mot sommarens äventyr!

Vilken tur man varit med förr, packat hoj och trixat sig igenom båt, tåg och hotellbokningar och vet hur en euro ser ut.

Även denna gång åker jag själv, fast inte helt själv för Tiger är ett perfekt sällskap. Brummar snällt och säger inte emot ;->

Sommaren är alltid körig i den verksamhet jag arbetar, ingen nedtrappning där inte utan vi lägger på ett par växlar och drar friskt upp farten ännu mer. I normala fall brukar jag ta semester när allt lugnat ner sig men denna sommar tar jag bågen och drar åt ett annat håll och lämnar till mina kollegor att hantera den sista månadens utmaningar. Orsaken är att vi numera är fler som vill ha semester och vi tar den i tur och ordning.

Tiger sjönk de sista välbehövliga centimetrarna när packväskorna kom på och med dem når jag ner på bägge sidor samtidigt ;-).

Det är den verkliga skillnaden mellan hästar och hojar, en häst behöver inte styrfart för att inte ramla omkull.

Packlista:

Har man inte järnkoll på vart resan bär hän måste packningen täcka in de flesta scenarion. Man kan mötas av tokvärme, s*kallt, regn och oj hoppsan hotellen är fullbokade.

Vänster sidoväska - Campingutrustning
Tält, sovsäck, luftmadrass, kudde, handduk och pannlampa, En diversepåse med bestick, sked, vass kniv, konservöppnare, tändare, tändstickor, värmeljus, tepåsar, kaffepåsar, tuggummi mm.
Ett gäng kartor.

Höger sidoväska - Kläder
Här finns inget onödigt, avgasröret tar bort överflödigt utrymme.
Trosor, strumpor, extra underställ, pyjamas, ett par jeans, några linne och en T-skirt. Bikinin fick plats i ett hörn.

Packrulle
Hopfällbar trebent campingpall, jag struntade i campingstolen. Hoprullat liggunderlag i cellplast, tar bort kondens och perfekt när gräset är vått. Termos och utrymme för matsäck. Kedjespray.

Toppbox
Regnkläder, extra handskar och gympadojjor. Nessessär och div smått och gott bra att ha. Här ligger också en vattentät säck med liten laptop och tillbehör till mobiltelefon, kamera, bankdosor mm.

Tankväskan byttes ut mot ett enkelt kartfodral, jag är för kort i rocken och behöver nå fram ordentligt, man vet aldrig var man hamnar ;))

Semestern började enligt tradition med en rejäl Slagstaglass efter jobbet. Det är en tradition som absolut inte får brytas.

Därefter inträder nästa tradition ....

Dra så fort tygen håller, helst samma dag semestern inträder.

Båtresa

Därefter tar vi båten Göteborg -> Kiel

Vinsten är en lyxig middag med vin och en hel natts ostörd  sömn.

Hojarna står i säkert förvar under däck.

Några tips vid båtresa med hoj kan vara följande

• Den här gången var däcket spolat och hojarna placerades på övre plan. Jag tog lite sats uppför rampen och möttes av en vilt viftande vakt som visade på såphalt golv. Ta det piano
  • Ta en sväng runt din egen hoj innan båtfärd och kolla av vilka lämpliga fästpunkter som finns. Sättet att angöra en hoj varierar med antalet båtar.  Denna gång placerades alla huller om buller i utlagda spännband med öglor längs däcket.
  • En del förordar egna spännband men jag har hittills inte sett någon använda dem, däremot har jag sett flera uppfinningsrika skydd av kartonger och annat som skydd mellan spännband och motorcykel. Jag har dock så pass bra fästpunkter på Tiger att det inte behövts.
  • Kolla runt dig innan alla börjar röra sig. När jag kom ner på däck hade en husbil parkerat med överhäng placerad 10 cm från framhjulet. Genom att flytta en halvmeter bakåt innan avfärd undvek jag att få den på mig när den skulle svänga ut.

Hängslen och livrem ;-)

En liten farbror hade försäkrat sig lite extra med hjälp av ett kors på backspegeln, tja det kanske är det som avgör ... vem vet ;-)

Så körde jag fel i Kiel och det blev en liten truddelutt för att komma rätt, många traditioner det här. Smartast är att ta rakt fram i första korset och sen vänster, då kommer man ut på en mer pedagogiskt sätt. Undrar vilket år jag kommer att lyckas med det?

Det finns rätt trevliga sätt att ta sig vidare utan autobahn, här har vi bland annat en tvättäkta skog rätt lik Sverige. Med fågelkvitter och alla tillbehör

Autozug, en kul en!

Det där med tåg fascinerar mig, det är en blandning av nytänkande och rena stenåldern.

Fördelen är att man kan sova och softa sig fram till målet och komma fram utvilad. Utmaningen är att lyckas sova för  att vakna utvilad!

Plats för gemytligt försnack före påstigning

Hoppsan tänkte förmodligen mina kupékompisar, tre karlar en en tjej. Vad göra? Jo man konstaterar att vi alla ser rätt lika ut i månkostymerna som ligger undanstoppade under sätet så det där med blyghet lägger vi undan.

Vi har många timmar framför oss på hårda britsar, bäst att göra det bekvämt.

Den här gången fanns det resturangvagn ... vilken lycka!

Efter en god middag med välförtjänt stor öl var jag än en gång tacksam över förmågan att sova. Ryggläge och sen kommer John Blund på ett litet kick. Som vi vet kan karlar prata, ojoj men det gjorde ju inget för då var jag långt borta i drömmarnas värld ;->

zzzZZzzzzzZZZzzz

Efter en lång färd är vi framme och det är varmt!

Hamburg Narbonne tar ungefär ett dygn med lastning och lossning. Man får som regel den exakta tiden ett par dagar före avfärd, denna resa lastning ca halv ett och ankomst vid elva dagen efter. Vi blev någon timme sena.

Man går av på stationen och går raka spåret ut och kliver på en buss för vidare transport till bangården för avlastning av bilar och mc. En fördel om man har så lätt packning som möjligt för den lilla sträckan räcker för att bli rejält svettig.

Sen övar vi tålamod!

...

Ingen brådska här inte.

Vi konstaterade att vi är i Frankrike där colaflaskorna i automaten ligger upp och ned med några decimeters fallhöjd. Lyckan är fullständig när intet ont anande tysk harleyåkande psykolog öppnar flaskan i vänthallen.

Jag gick ut med min flaska ;)

En skojig bild på vagnarna, tåget var jättelångt och vi stod i sista vagnen

Till slut är vi klara och alla skingras för vinden!

Några tips vid lastning på tåg:

• Var ute i god tid innan lastning. Tro inte att du hinner, du ska veta att du hinner. En trevlig kille som gjorde Europa för första gången missade tåget i Hamburg med en kvart på grund av köer i Danmark och fick köpa ny biljett.
  • Ta bort tankväskan om du kan, det är lågt i tak och tågen är ibland väldigt långa som ni ser på bilden.
  • Fäst packningen med fasta spännband, inte med "snäpplås" för då får du släpa på den.
  • Förbered en liten väska med det nödvändigaste och stoppa ner datorn direkt så du inte glömmer den. När vagnen väl är lastad får man inte gå tillbaka och hämta något, vår trevlige kille som missat första tåget fick vara utan den nödvändiga förströelsen i ett dygn. Mycket jobbigt ;->
  • Kolla hur spännbanden sitter, ta inte för givet att de väljer det bästa sättet. På tågen är det personalen som spänner fast dem till skillnad på båtar där man får göra det själv. Jag fick be dem flytta ett spännband som ev kunnat antingen skada packväskan eller tryckt av den.
  • En lärdom är att ingen petar på ens hoj utan att man kollar av noga efteråt. När du kommer av måste du se till att alla stroppar är borta från hojen, den här gången missade jag en som satt gömd på framgaffeln, den hade halkat bakom ett skydd och jag upptäckte den efter en sex/sju mil. Vill inte tänka på vad som hänt om den snott in sig i hjul/broms/skiva eller vad som helst. Ingen bra början på semestern!

Slott och koja med en hel del kurvor

Från Narbonne har man nära till i stort sett allt. Några timmar till Pyrenéerna, Spaniel, Rivieran, ett flertal nationalparker och Provence. Det är bara att välja eller rättare sagt svårigheten är att välja riktining, rena smörgåsbordet med andra ord.

Jag hade turen att hitta rätt direkt i starten, precis som magen började kurra dök borgen Remparts De Villefrance-de-content. Mat, vatten och en rundtur kan man ha det bättre?

Därefter snurrade jag runt fram och tillbaka, upp och ner och runt i bergen. Den här gången har jag inte lika många foton som förut av den enkla anledningen att man skulle behöva en hjälmkamera. Jäklars vilka vägar och när det är som finast eller häftigast får man leka kamikazepilot för att stanna och fota. När man väl stannar och och tar ett kort får man inte fram det man nyss sett. Jag får spara alla bilder i hjärtat istället.

Här kommer ett axplock

Någonstans i bergen

Det finns hur många små byar som helst, alla har sin charm. De följande dagarna snurrade jag bara runt runt och bara njöt.

Har man inte lärt sig det tidigare så får man klart för sig att GPS:en är fantastisk men ibland är han väldigt optimistisk. Här tyckte han att vi skulle ge oss upp för att hitta ett hotell en bit upp ;-)

Vandrar man runt i byarna känns det som att gå tillbaka hundra år i tiden och rätt som det är snubblar man på en kvartersbutik där man kan köpa det mesta i proviantväg till en bråkdel av priset på mer centrala platser. Exempelvis kan en flaska vatten kosta 23/25 cent osv. Sånt gillar jag!

En dag hittade jag ett fullt modernt bibliotek inrymt i en urgammal stenbyggnad utan någon som helst skyltning. Det bara dök upp och man förväntas väl veta var man ska leta.

När man kommer ner blir det fotostund ;-)

Utsikt från sängen - inte fel

Det vimlar av hästar här, jag var rejält sugen på att stanna en tid och rida runt som omväxling. Det får bli nästa gång. Hästarna verkar ha god klass och är välskötta.

Franska sidan, den Spanska är mer karg

Lastbilar finns det gott om och de kör friskt var som helst. Här blev det trångt i Saillagouse, ibland möter man en i full fart runt en hårnål och då stjäl de glatt hela vägbredden. Störst går först!

Ruiner och borgar finns överallt och husen ser förmodligen likadana ut nu som för hundra år sedan.

El och Telefonledningar alltid lika fascinerade att det funkar  ;-)

"Småbilar" blir ett eget begrepp och man förstår vitsen av att de finns till.

En av som det känns hundra små byar längs vägen, måste man stanna i alla? Jo det måste man visst ;-)

Hur många kyrkor har jag parkerad vid nu?

Den enda bilden jag blev riktigt nöjd med, det var jättesvårt att stanna på kanten för att få bra bilder. Alla bilder finns i mitt hjärta ;)

Parkering

Årets parkering är härmed utsedd!

Precis som förut skiftar kvaliteten på parkering, i Andorra parkerade man flott i underjordiskt garage som gav iallafall mig nervös hicka vid upp och nedfart.

Glassigaste parkeringen ser vi här:

Vägen upp ska vi inte tala om!

Baxa upp uråldrig rutten träport
Sen tar man ett djupt andetag
Korstecknet

Gaaasa uppför och slingra dig förbi utstickande saker

Sluta blunda för att hinna tvärnita vid poolkanten

Framme ;-)

Andorra

Kontrasternas land

Furstendömet Andorra är en av de äldsta staterna i Europa och är inte större än en tredjedel av Öland. Tack vare strikt banksekretess klassas det som ett skatteparadis och många åker hit över dagen för att köpa elektronik, sprit, bilar och bensin.

Jag köpte en T-skirt för att den gamla var ohjälpligt slut!

Tack vare sin storlek och förmodligen undanskymda läge har de sluppit omvärldens oro inklusive världskrig och spanska inbördeskriget.

Pyreneerna omsluter staten och det finns varken flyg eller tågförbindelser, ska man dit får man åka motorcykel, bil eller buss.

Natur finns däremot i överflöd bara man åker utanför centrum, på sommaren går man på tur och på vintern åker skidorna fram.

Ett par dagar i stan med pool på taket kan aldrig vara fel

Det skulle regna några dagar så jag hoppade ner till stan, regnet kom först på kvällarna så det blev riktig semester.

Charmig vy mitt i smeten

Kontraster

Smarta övergångsställen

Det här gillar jag!

Trafikljusen har nedräkning vilket innebär att man kan se hur länge det är rött respektive grönt.

Nationalparker

Till slut är det dags att röra sig vidare, tanken var ju att ta vägen om Provence och Rivieran och jag var rätt mätt på slingervägar uppe i bergen. Mjuka kullar och fina vyer låter som hittat eller hur?

Pytts! Vill man skrämma sig själv sätter man GPS:en på kortaste vägen och tar vägen genom Parc naturel régional du Haut-Languedoc och Cévennes nationalpark så är dagen räddad ;-P

Vilka vyer och vilka vägar, jag har numera en djup insikt i vikten av att titta dit du ska och inte dit du inte ska. Vägarna är inte bredare än en liten liten pytteliten bil och möten dyker alltid upp mitt i kurvorna. Tar man ut svängarna är det fritt fall!

Där bevisade jag flera gånger att jag kan göra garagevändningar i grusig lutning full med gropar och dynga, det lyckas jag inte med hemma ens på slät backe!!

En helt otippad upplevelse, den delen av kartan hade jag inte läst på i förväg ;)

Hur många vingårdar hanns med?

Ingen aning man kan snurra runt hur länge som helst ;)

Ju längre sydost man kommer så mildras det vilda och vackra upp och mjuka kullar med vin tar över.

Rivieran

Kontrasternas landsdel, ja det kan man säga. Hur många båtar finns det egentligen? Hur som helst var det ändå skönt att landa på hotell med skön säng och bara vara.

Bilderna får tala för sig själva, en kravlös tillvaro med Tiger ordentligt inlåst och bevakad dygnet runt. Jag kan nog tänka mig att tillbringa några veckor om året med att vandra i bergen, bada i havet och kila runt hörnet till den gamla staden på morgonen och äta frukost i bageriet.

På kvällen svalkar vinden och man vill inte gå in för det är bara såå skönt ;)

Båtar båtar båtar

Mums

Borgen, en självklarhet

Ingen blyger här inte kläderna åker ut till allmän beskådan

Frukost på bryggan

Tyskland

Tyskland är och förblir ett av mina favoritland att resa i. I år hittade jag av en händelse en oas ovanför Hamburg på väg hemåt.

Mellan sjöarna Dieksee och Kellersee ligger Malente. En liten kurort med världens charmigaste hotell, Hotel am Kurpark. Förutom hotellet är orten charmig med många förströelser, det känns som att gå några år tillbaka i tiden när kurorter var på modet.

Finns det något mer underbart än att mötas av en liten farbror i snickarbyxor och vattenkanna som snabbt ordnar plats för Tiger under tak och bär in väskor och prylar på ett kick. Rummen har egen balkong ut mot trädgården och allt bara andas omsorg. I badrummet står det en hel schampoflaska och allt man behöver. Inget tjafs med engångsgrejor här inte.

Vill man ha massage och spabehandlingar är det bara att boka. Frukosten är framdukad i minsta detalj och ägget kommer nykokt när man sätter sig till bords.

Livets vatten!

Är den ena grillen upptagen så går man till nästa

Schack matt!

Tiger har det bra!

Danmark

Även Danmark har sina höjdpunkter, Möns Klint har jag redan berättat om i Danmarkstips vi avslutar med en bild därifrån.

Vackert vackert ;)

Hem ljuva hem

Hur kom vi hem då, Tiger och jag?

Jo det blev som vanligt, en tanke någonstans i Tyskland ... varför stanna upp nu när vi nästan är hemma för?

.... 02:30 och 96 mil senare stod vi på garageuppfarten fullständigt dyngsura och skitnöjda ;-))))

Vad gör vi nästa år då?

Jo vi gör som Änderna .... vi drar ;-)

Vad blir Änder i Andorra?